Interview: ‘Digitaal toetsen spaart tijd, zeker bij gesloten vragen!’

door Marit op 27 februari 2018

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >Interview: ‘Digitaal toetsen spaart tijd, zeker bij gesloten vragen!’</span>

Madelief de Bruijn van het Christelijk College Zeist is docent Engels en vakgroepvoorzitter. Ze geeft les met de methode E-English in Learnbeat. Toetsen neemt ze digitaal af, met toetsen die ze zelf samenstelt in Learnbeat. “Digitaal toetsen biedt veel mogelijkheden en bespaart mij uiteindelijk veel tijd.”

Het Christelijk College Zeist kiest voor digitaal toetsen

 

‘Het Christelijk College Zeist is een kleine school met de niveaus vmbo basis en kader. Onze leerlingen maken de toetsen van het Centraal Examen op de computer. Dat is de reden waarom wij hebben gekozen om digitaal te toetsen. Wij werken al met een digitale methode, en daarom was het een kleine stap om ook het digitaal toetsen te introduceren.'

'Wanneer leerlingen toetsen digitaal maken, is dat meteen een goede oefening voor het examen. Veel van onze leerlingen hebben een lwoo-indicatie en ook dyslexie komt vaak voor. Deze leerlingen vinden het prettig als tekst wordt voorgelezen.'

Toetsen met afbeeldingen van een fruitkraam

‘In het begin heb ik tijd geïnvesteerd om te leren hoe ik toetsvragen in Learnbeat kan maken. Ik weet nu hoe dat moet en er staan er al zo’n 8 á 9 toetsen klaar. In Learnbeat kun je allerlei soorten vragen maken. Open vragen, meerkeuzevragen, tabellen met invulopties, gatenteksten waarin leerlingen woordjes moeten invullen of afbeeldingen met hotspots. Vooral de laatste mogelijkheid vind ik erg leuk; ik maak er vaak gebruik van.

Laatst moesten mijn leerlingen fruit- en groentesoorten in het Engels leren. In de toets heb ik een afbeelding van een marktkraam met verschillende groenten en fruitsoorten geplaatst met hotspots. Leerlingen moesten bij elke hotspot het Engelse woord invullen. Ze vinden dat leuke toetsvragen en ik merk dat visuele ondersteuning heel goed werkt bij mijn leerlingen. Lees meer over de hotspot-afbeeldingen op de support site van Learnbeat.

Ik maak ook regelmatig gebruik van de vraagsoort “tabel”. Aan de ene kant staat het woord dat leerlingen moeten vertalen en aan de andere kant vullen ze de vertaling in. Deze optie is handig als woorden zich niet lenen voor een afbeelding.’
 

Tijdbesparing

 
Digitaal toetsen spaart tijd. Zeker bij een grote lees- of luistertoets met alleen maar gesloten vragen. Dan hoef ik helemaal niet na te kijken, want het cijfer rolt zo uit het systeem. Ideaal!
Madelief de Bruijn

Docent Engels

 
'De beoordeling van vertaalopdrachten controleer ik zelf nog even. Wij hanteren de regel dat leerlingen een half punt krijgen als ze net één letter verkeerd hebben geschreven. En leerlingen met dyslexie krijgen een punt als ze een woord fonetisch hebben gespeld. Dat is handwerk, maar is nog steeds minder tijdrovend dan een papieren toets nakijken.
Doordat ik minder tijd kwijt ben aan nakijken, heb ik meer tijd om individuele leerlingen te helpen of leuke lessen te ontwikkelen.’
 

Spieken is moeilijk

‘Ook bij digitaal toetsen moet je leerlingen in de gaten houden. Learnbeat heeft dat makkelijker gemaakt met een melding-functie. Zodra een leerling bijvoorbeeld een stuk tekst plakt of het tabblad van Learnbeat verlaat, krijg ik een melding. Ik spreek de betreffende leerling meteen daarop aan. Leerlingen weten ondertussen dat ik een melding krijg als ze naar een andere website gaan. En na één waarschuwing proberen ze het ook niet meer. Lees meer over de toetsmogelijkheid in Learnbeat op de support site.'
 
'Ook zelf neem ik maatregelen bij een toets. Leerlingen waarvan ik bij eerdere toetsen veel meldingen heb gekregen, zet ik dicht bij mijn bureau. Ook laat ik leerlingen voor een toets hun tafel omdraaien, zodat ik hun scherm kan zien.’

 

Leerlingen maken toetsen liever digitaal

‘Uit een enquête onder mijn leerlingen blijkt dat ze enthousiast zijn over digitaal toetsen. Leerlingen vinden de variatie in vragen fijn en zeker met de hotspot-afbeeldingen ziet een toets er aantrekkelijker uit.'
 
Leerlingen hebben zelfs het gevoel dat ze digitale toetsen beter maken dan toetsen op papier. Dat verbaasde mij!
Madelief de Bruijn

Docent Engels

Formatief toetsen

'In de digitale toetsomgeving van Learnbeat kun je ook toetsen afnemen zonder dat daarvoor een cijfer wordt gegeven. Je kunt dit als docent gebruiken om het niveau van je klas of per leerling te bepalen. Vervolgens pas je de oefenstof of de inhoud van je les hier op aan.'
 
TIP

Ben jij nieuwsgierig geworden naar Learnbeat? 

Kijk gratis rond in een Learnbeat proefaccount, zonder dat je ergens aan vastzit.