Gepersonaliseerd leren met digitale middelen als hulpmiddel

Gepersonaliseerd leren, een onderwijsmethode waarbij het individuele leerproces van de leerling centraal staat. Wie kan daar beter bij helpen dan Learnbeat? Dat vertellen de projectleiders en initiatiefnemers van Person@lize in Het Onderwijs Draait Door.

De leerling staat centraal

Kees Lazonder is docent natuurkunde en projectleider van gepersonaliseerd leren op zijn school het IVKO. Kees: “Aandacht voor het individu en de leerling zien staan in de klas, dat vind ik de kern van onderwijs. De leerling bedienen met dat wat hij of zij nodig heeft.” Op het Montessori College Oost leidt docent Engels, Karen van der Eng, dit project van gepersonaliseerd leren. Karen: “Kijk naar de leerlingen en wat zij nodig hebben. Werken op je eigen tempo, eigen niveau en leer keuzes te maken en samen te werken.”

Digitaal als hulpmiddel

Jos Hummelen is docent op het Metis Montessori Lyceum en voortrekker van gepersonaliseerd leren. Jos: “De klassen zijn zo groot zijn geworden, maar je wilt wel gepersonaliseerd leren aanbieden. ICT is dan wel heel makkelijk als middel, niet als doel. Met Learnbeat kan je daadwerkelijk zien hoeveel iemand heeft geïnvesteerd in zijn huiswerk en wat dan de prestaties zijn. Dan kan je veel accurater zeggen van hé volgens mij heb je hier meer coaching bij nodig.” Ook docent Kees van Laan van het Metis Montessori College Oost is blij met Learnbeat. Kees: “We kunnen heel duidelijk een leerroute uitstippelen aan de hand van leerlingen die een bepaalde baan of profiel in gedachte hebben welke kant ze op willen. Op het moment dat leerlingen van school af komen zijn ze beter gekwalificeerd voor de vervolgopleiding of om bij een bedrijf te werken.” Net als Jos ziet Wallie Peelen, docent Montessori Lyceum Amsterdam laptops en tablets als een goed hulpmiddel om het onderwijs breder aan te kunnen bieden en meer gepersonaliseerd te maken. “Het werkt om uit die klassenruimtes te komen en iedere leerling te bedienen op het moment dat hij dat wil.”

Gepersonaliseerd leren toepassen op jouw school

Kees: “Je start met de vraag of andere docenten het zien zitten dat een leerling zijn eigen leertraject volgt. Bij ons op school was iedereen voor. We hebben onze eigen leeromgeving ontwikkeld waarin we sectie voor sectie hebben besproken hoe ze gepersonaliseerd leren aan kunnen pakken. Tip: zoek wat het beste bij je school past.” Karen: “Ik ben begonnen met te kijken naar docenten. Wat willen zij? Wat zijn hun ambities en wensen? Hieruit kwam ook naar voren wat er ontbrak. De scholing, het zorgen voor computers en tijd zijn focus voor mij als projectleider.”

De portfolio-functie in Learnbeat

Learnbeat biedt naast dashboards met de voortgang van leerlingen nog meer mogelijkheden aan, waaronder de portfolio-functie. Zo gebruikt Ümit Ardic, docent op het Metis Montessori Lyceum, deze functie met zijn leerlingen om een Plusdocument op te stellen. Ümit: “Het Plusdocument is een verzameldocument wat wij graag in willen richten om het ontwikkelproces van elke individuele leerling bij te houden. Leerlingen nemen hierdoor een een gemotiveerde en doelgerichte houding aan. Ze weten dat alles wat ze doen in positieve zin effect heeft op hun verdere carrière.” Op de kunstvakschool IVKO gebruiken de leerlingen de portfolio-functie om hun eigen kunstwerken op te slaan. Kim Wannet, directrice IVKO: “Het is heel belangrijk dat leerlingen bij ons op school hun eigen gemaakte werk vast kunnen houden en dat later kunnen laten zien aan vervolgopleidingen en ouders. De leerlijn dus zichtbaar kunnen maken.” Ook de leerlingen zelf zijn er blij mee. “Het is leuk om te zien wat je allemaal hebt gemaakt en hoe je vooruit bent gegaan.”

 

Het doel van Person@lize is: het mogelijk maken van een goede aansluiting op individuele leerbehoeften, het bereiken van betere leerresultaten en monitoring van de leerontwikkeling van leerlingen door middel van een gepersonaliseerd onderwijsaanbod. Meer weten? Bekijk de hele video hieronder.