Van vloggen tot moodboards: stimuleer creativiteit met een portfolio

Voor sommige vakken is het goed om buiten de gebaande paden te treden. Want niet elke opdracht laat zich makkelijk in een reguliere werkvorm vatten. En niet elk vak is hetzelfde. Hoe monitor je bijvoorbeeld de voortgang voor mentorles of loopbaanoriëntatie? Of wil je voor een kernvak eens een andere werkvorm uitproberen die creativiteit stimuleert? Leerlingen op een andere manier stof laten verwerken gaat uitstekend met het portfolio van Learnbeat.

Inzicht in vaardigheden en competenties

Als docent kun je in het portfolio vakspecifieke maar ook vakoverstijgende opdrachten geven. Je kunt het goed inzetten voor opdrachten die leerlingen bewust maken van hun sterke en zwakke punten. Eline Mens, docent wiskunde en coördinator brugklassen op Pieter Groen, vertelt over haar ervaringen. “Ik zet het portfolio in om bij leerlingen inzicht te creëren in hun eigen vaardigheden en competenties. Ze weten van zichzelf waar ze goed en minder goed in zijn en hoe ze dit in kunnen zetten om hun doel te bereiken. We willen dat de leerlingen dit hun hele loopbaan op school meenemen en dat kan met de portfolio functie.

Reflecteren op projecten

Het portfolio leent zich goed voor opdrachten die leerlingen krijgen in de mentorles, waar het gaat om persoonlijke ontwikkeling. Maar ook bijvoorbeeld voor de talen is het handig om dossiers, verslagen en allerlei soorten media op één plek te kunnen verzamelen, en zo de creativiteit te bevorderen. “In het portfolio staan vooral opdrachten die te maken hebben met het ontwikkelen van vaardigheden en competenties. Deze zijn gekoppeld aan de mentorles. Op onze mavo wordt hier het LOB dossier in bijgehouden.” aldus Eline. “Daarnaast draaien we op school een aantal keer per jaar projecten. In het portfolio laten we leerlingen hier dan op reflecteren. Langzaam komt er ook vanuit de vakken meer vraag naar het portfolio, zoals bijvoorbeeld het bijhouden van een leesdossier voor Nederlands.”

Creatief met het digitaal portfolio

Eline vertelt dat onder andere de LOB projecten zich bij uitstek lenen voor een alternatieve manier van leren. Daarom krijgen leerlingen bijvoorbeeld de opdracht om een vlog te maken als eindopdracht van een project over koken. Daarin reflecteren ze op hoe het opzetten van een restaurant verliep. “We willen de leerlingen de mogelijkheid bieden om de opdrachten ook op een andere manier te verwerken omdat het voor ons gaat om de inhoud en we creativiteit willen stimuleren.”

Vloggen als alternatief

Wanneer je je leerlingen vloggen als opdracht geeft, krijgen ze de kans om op een informele manier te oefenen met presenteren. Doordat een vlog juist uitgaat van subjectiviteit en een losse opzet, geef je ze de ruimte om hun creativiteit aan te wakkeren. Hierover zegt Eline het volgende: “Voor sommige activiteiten kan een vlog een schriftelijk verslag vervangen. In het portfolio gaat het erom dat ze nadenken over hun kwaliteiten en vaardigheden, dit hoeft zeker niet in een schriftelijk verslag te worden weergegeven. Sterker nog, dit kan een leerling soms ook tekort doen.” Zou je wel wat meer suggesties willen voor vloggen in de les, lees dan de blog ter inspiratie.

“De portfolio functie in Learnbeat is ontzettend makkelijk in gebruik.” 

Tips voor collega-docenten: een helder doel

Voor andere docenten die (meer) met het portfolio willen werken geeft Eline het volgende advies. “Zorg er voor dat je duidelijk voor ogen hebt wat je met het portfolio wilt bereiken en werk vanuit daar. Om collega’s en leerlingen enthousiast te maken is het goed om een duidelijk doel te hebben, een planning om het gebruik van het portfolio te continueren en ga vooral met elkaar in gesprek. Elke mentor heeft vaak al een hele reeks aan activiteiten om te doen met zijn/haar mentorklas, het is goed om dit met elkaar te delen.”

Wil jij ook de creativiteit van je leerlingen stimuleren met het portfolio?

Lijkt het je leuk om je klas te laten vloggen? Download dan ons Docentenhandboek Vloggen in de klas en ga direct aan de slag met je leerlingen.

Niet soggen maar vloggen

Het handboek vertelt jou en je leerlingen stap voor stap hoe je een vlog in elkaar zet. Vraag hem hier gratis aan.