Werkvormen voor digitaal onderwijs: ideeën clusteren en selecteren na een digitale brainstorm (2/2)
Vorige maand schreef ik over tools en werkvormen voor een digitale brainstorm met je klas. Hebben jullie de creatieve fase achter de rug? Hopelijk heeft dat veel ideeën opgeleverd! In de volgende fase wil je die ideeën gaan clusteren, organiseren en selecteren. Je hebt dat vast weleens in het klaslokaal gedaan, maar hoe pak je dat aan als je op afstand lesgeeft? In deze blog lees je verschillende manieren om op digitaal ideeën te selecteren of te clusteren, na een brainstormsessie.
5 digitale werkvormen voor het clusteren en selecteren van ideeën
In deze blog bespreken we deze 5 digitale werkvormen voor het onderwijs, om de ideeën te selecteren die jullie tijdens in een (digitale) brainstormsessie hebben verzonnen:
- Online post-its plakken
- Digitaal een schema of mindmap tekenen
- Digitaal stemmen op ideeën
- De output presenteren in een woordwolk
- Een verwerkende opdracht of plan van aanpak geven
1. Online post-its op de muur plakken
Wat vaak gebeurt bij een brainstormsessie, is dat de deelnemers hun ideeën allemaal opschrijven op post-its. Na de fase van het ideeën genereren, volgt de cluster-fase. Hierin hang je dan samen de gerelateerde post-its bij elkaar op de muur. Maar als jullie niet samen bij elkaar in één klaslokaal zijn, is online post-its plakken een waardig alternatief.
In de tool Mural kun je dingen op digitale post-its of ‘briefjes’ schrijven. Daarna kun je ze ook groeperen of organiseren. Zo kun je ideeën die bij elkaar horen clusteren.
2. Digitaal een schema of mindmap maken
Door een schema of mindmap uit te werken kun je losse ideeën aan elkaar verbinden. Mindmaps maak je in de apps Ayoa of Mindomo.
Wil je tekentools gebruiken, bijvoorbeeld om schema’s of diagrammen te maken voor maatschappijleer of burgerschap? Of het uitdenken van een proces voor het profielwerkstuk? Dan is de tool InVison wellicht iets voor jou.
3. Laat leerlingen stemmen op hun favoriete idee
Wat is er nu leuker dan, nadat jullie samen van alles hebben verzonnen, iedereen zijn favoriete idee aan te laten wijzen? Digitale tools lenen zich daar uitstekend voor! Je kunt bijvoorbeeld sterren of punten geven, of andere labels toevoegen.
Elke leerling geeft zijn eigen mening
Een voordeel van digitaal stemmen of punten geven is dat leerlingen elkaars input niet altijd hoeven te zien. Bijvoorbeeld als jij als docent wilt dat leerlingen elkaar hierbij niet beïnvloeden. Nog een voordeel is dat je elke leerling actief betrekt door van iedereen een bijdrage te vragen.
Ben je in ons blog over digitale werkvormen om voorkennis te activeren de tool Padlet Backpack al tegengekomen? Hiermee kunnen leerlingen makkelijk op verschillende manieren hun mening geven. Bijvoorbeeld met een duimpje omhoog of omlaag of 1-5 sterren geven per idee.
Werk je met Learnbeat?
Dan kun je in de presentatiemodus alle gegenereerde ideeën aan bod laten komen in een poll en leerlingen daar hun mening over laten geven. Dat ‘stemmen’ kun je natuurlijk ook als huiswerkopdracht meegeven.
4. In één oogopslag zicht op de output in een woordwolk
De woordwolk wordt al regelmatig ingezet tijdens de les. Maar wist je dat die zich ook goed leent om de resultaten van jullie digitale brainstormsessie te presenteren? In één oogopslag zie je alle ideeën en output bij elkaar. Je kunt de woorden highlighten of groter maken die jij belangrijk vindt, of de ideeën die vaak genoemd zijn.
Wil jij leerlingen aan het werk zetten na jullie brainstormsessie? Geef hen dan de opdracht om (met een groepje) een woordwolk te maken van de ideeën die er voor hen uitspringen of waar ze mee verder willen. Vervolgens kunnen ze die ook digitaal presenteren aan de hele klas.
Je kent de woordwolk functie misschien wel van MS Word. Maar er zijn ook gratis online tools die je kunt gebruiken, zoals woordwolk.nl.
5. Verwerkende opdracht of plan van aanpak
In aansluiting op het bovenstaande punt: in veel gevallen wil je dat jouw leerlingen aan de slag gaan met de input vanuit de brainstormsessie. Denk aan het schrijven van een plan van aanpak of een onderzoeksvoorstel. Maar je kunt leerlingen ook zelf een voorstel voor hun eigen leeslijst of leesdossier laten maken met alle verzamelde tips.
Werken jullie met Learnbeat?
Dan kun jij jouw leerlingen direct aan het werk zetten met een opdracht. Ze kunnen direct een Google Drive-bestand inleveren en zelf een digitaal portfolio aanleggen.
Checklist: Welke werkvorm past bij jouw doel?
Bij Learnbeat bloggen wij regelmatig over werkvormen voor digitaal onderwijs. In de handige ‘Checklist: Digitale werkvormen en tools voor het onderwijs‘ zetten we alle tools en werkvormen met hun toepassing op een rij. Vraag de checklist hier gratis aan: