‘Ik heb nu veel meer tijd om leerlingen te coachen’

Margriet van der Woude en Jurian Zwarts geven les op praktijkschool Singelland De Venen. Omdat er voor hun doelgroep geen passende lesmethode is, schrijven ze hun lesmateriaal zelf en plaatsen dat in Learnbeat. En dat levert leuke lessen op. Margriet: ‘In Learnbeat kun je heel makkelijk instructiefilmpjes plaatsen.’ Jurian: ‘En achteraf kun je precies zien hoe je leerlingen gewerkt hebben.’


Waarom hebben jullie voor Learnbeat gekozen als platform voor jullie lesmateriaal?

Jurian: ‘Omdat er amper lesmethodes voor het praktijkonderwijs zijn, schrijven wij veel lesmateriaal zelf. Margriet en ik zitten allebei in de ICT-groep en we zochten voor heel Singelland een platform waarin we ook eigen lesmateriaal kunnen plaatsen. Uiteindelijk hebben we drie partijen uitgenodigd om hun platform te demonstreren. We vonden dat Learnbeat de meeste mogelijkheden heeft en ook nog eens heel gebruiksvriendelijk is.’


Hoe maak je eigen lesmateriaal in Learnbeat?

Margriet: ‘Dat gaat heel makkelijk. Ik geef het vak Verzorging. Dat is een praktisch vak, maar er hoort ook theorie bij. Eerst kregen leerlingen de theorie op stencils. Het kopieerapparaat draaide overuren. Dat hoeft niet meer nu ik mijn lessen in Learnbeat zet. Ik maak bijvoorbeeld instructiefilmpjes van was opvouwen. En bij de theorie bedenk ik verschillende soorten vragen en opdrachten – Learnbeat biedt daar veel mogelijkheden in.’


Kun je ook gepersonaliseerd leren met Learnbeat?

Jurian: ‘Ja, dat is het fijne. Onze leerlingen hebben een laag niveau. Het is voor hen heel frustrerend als ze zien dat hun buurman veel verder is. In Learnbeat kunnen leerlingen zelfstandig aan het werk en kun je ook verschillende taken klaarzetten. Bijvoorbeeld voor de 9 niveaus voor rekenen op de praktijkschool. Alle uitleg staat erbij zodat leerlingen daar zelfstandig mee aan de slag kunnen. Onze rol wordt daardoor meer coachend dan voorheen.’


Kunnen leerlingen zelf hun weg vinden in Learnbeat?

Jurian: ‘Learnbeat opstarten vinden onze leerlingen nog lastig. Daarom doe ik dat gezamenlijk door stap voor stap te laten zien waarop ze moeten klikken. En als ze er eenmaal in zitten, gaat de rest vanzelf.’

Margriet: ‘Als ze een praktische opdracht uitvoeren, laat ik leerlingen een foto maken van het resultaat. Die kunnen ze uploaden, zodat ik ook later kan zien wat het resultaat was. Echt heel handig!
Ik heb nu veel meer tijd om leerlingen te observeren. Hoe werken ze samen, hoe communiceren ze met elkaar, wie neemt initiatief, stellen ze vragen aan elkaar, helpen ze elkaar… Op basis van wat ik zie, kan ik hen coachen.’


Toetsen jullie ook in Learnbeat?

Jurian: ‘Aan het begin van het jaar kregen eerstejaars altijd een instaptoets op papier. In het nakijken ging veel tijd zitten. Nu staat de instaptoets in Learnbeat. Ideaal, want gesloten vragen worden automatisch nagekeken en het is makkelijk om door de open vragen heen te gaan.’


Zijn er ook leerlingen die moeite hebben met digitaal werken?

Margriet: ‘Sommige leeringen zijn bang dat ze iets verkeerd doen en moeten eerst wat zelfvertrouwen opbouwen. Maar het merendeel werkt graag digitaal en zelfstandig. Ik zet ook extra uitdagende opdrachten in Learnbeat. Leerlingen kunnen dan echt trots zijn als ze die opdracht hebben gemaakt.’

Jurian: ‘Het tempo van onze leerlingen is heel verschillend. Nu we in Learnbeat werken kunnen ze hun eigen tempo volgen waardoor sommige leerlingen zich niet meer opgejaagd voelen. En kinderen met dyslexie gebruiken een voorleesprogramma. Dat haalt juist weer veel weerstand weg.’


Wat is het grootste voordeel van werken met Learnbeat?

Jurian: ‘Dat je je leerlingen beter kunt volgen voor de koppeling tussen verwerkingsstof en het volgstysteem. Dat geeft ons echt inzicht!’


Hebben jullie nog tips voor andere docenten die met Learnbeat op een praktijkschool aan de slag willen?

Jurian: ‘Ja, begin klein, bijvoorbeeld met één toets en experimenteer eens met verschillende type vragen. Bouw gaandeweg een toetsenbank op. Het is best wat werk, maar laat je daar niet door weerhouden. Later pluk je er de vruchten van.’

Margriet: ‘Ik raad collega-docenten aan om samen te gaan zitten en te kijken welke opbouw je in Learnbeat maakt, zodat die voor elk vak gelijk is. Dat is voor leerlingen wel zo prettig.
En aan het management van scholen wil ik de tip geven om voor docenten tijd vrij te maken om het uit te proberen en er zin in te krijgen. Het is een mooi programma en als je er eenmaal meer werkt zie je de voordelen ervan!’