[Interview] ‘Leerlingen kunnen altijd en overal in Learnbeat werken’

door Learnbeat op Jan 16, 2025 10:59:45 AM

<span id="hs_cos_wrapper_name" class="hs_cos_wrapper hs_cos_wrapper_meta_field hs_cos_wrapper_type_text" style="" data-hs-cos-general-type="meta_field" data-hs-cos-type="text" >[Interview] ‘Leerlingen kunnen altijd en overal in Learnbeat werken’</span>


Monique Wassink is docent Nederlands aan De Goudse Scholengemeenschap Leo Vroman. Ze geeft op alle niveaus les, maar met name in de onderbouw van mavo tot en met atheneum plus. Daarbij gebruikt ze Leswijs Nederlands in Learnbeat. Ze is enthousiast dat leerlingen tijd- en plaatsonafhankelijk kunnen leren en zij als docent direct ziet wat de aandachtspunten zijn.

In één oogopslag de knelpunten per leerling inzichtelijk

‘Ik was een van de eerste docenten die ging werken met digitaal lesmateriaal. Toen Dedact een pilot met de eerste digitale methode Nederlands startte, deed ik mee met 2 atheneum. Ik was meteen enthousiast. Op één scherm waren van 25 leerlingen de knelpunten inzichtelijk. Ik hoefde geen enorme inventarisatie te doen, maar kon leerlingen individuele feedback geven terwijl ik thuis mijn lessen voorbereidde.’

En wat ik vooral heel fijn vind: Learnbeat werkt altijd. Leerlingen kunnen er altijd en overal in werken. En zijn ze hun wachtwoord vergeten? Niks aan de hand. Ik kan hun wachtwoord gewoon zelf aanpassen!
Monique Wassink

Docent Nederlands

Learnbeat heeft steeds meer functionaliteiten

‘Inmiddels is Learnbeat’s digitale leeromgeving enorm uitgebreid en is er veel meer mogelijk dan in het begin. Bijvoorbeeld de koppeling van leerdoelen aan de cognitieve niveaus Reproductie, Toepassen en Inzicht. Vaak worden alleen toetsvragen gelabeld met cognitieve niveaus. Bij Leswijs Nederlands van Learnbeat zijn ook de oefenvragen gecodeerd met R, T of I. Op mijn docentendashboard zie ik dan bijvoorbeeld dat een leerling minder goed scoort op bijvoorbeeld Toepassen. Dan roep ik een leerling bij me en hebben we daar een gesprek over. Ik geef dan bijvoorbeeld de feedback: het is belangrijk dat je de theorie nog eens goed bestudeert, want die beheers je onvoldoende. Dat komt wel eens voor, omdat leerlingen theorie overslaan als ze de opdrachten snel af willen hebben. Het komt ook voor dat een leerling juist hoog scoort op Toepassen. Die leerling adviseer ik dan om in plaats van basisopdrachten, verdiepingsopdrachten te maken.’

Bespaar tijd met een digitale leeromgeving

Ontdek het gemak van lesgeven, toetsen en nakijken met een digitale leeromgeving nu zelf. Vraag hier je gratis proefaccount aan en start een proefperiode, zonder dat je ergens aan vastzit.