“De combinatie van ICT-tools én de complete leerlijn is uniek” vertelt docent Nederlands Eva Doornewaard. Het is een frisse, regenachtige voorjaarsdag maar op Pantarijn Kesteren treffen we een stralende Eva. Ze helpt nog snel even een paar leerlingen en regelt al net zo vlot een wifi wachtwoord voor mij en de cameraman. Terug in het klaslokaal vervolgt ze: “Het aanbod van ICT-tools voor het onderwijs is enorm en veel tools zijn kwalitatief uitstekend. Maar een complete lesmethode met doorlopende leerlijn ín die digitale leeromgeving? Dat vind je niet snel hoor.”
Geen tijd om het hele blog te lezen? Bekijk Leswijs Nederlands in Learnbeat
“Als ik zelf al mijn lesmateriaal in losse ICT-tools moet invoeren kost dat veel tijd. Die tijd heb je als docent helemaal niet. Ik werk heel prettig met onze lesmethode Leswijs Nederlands in Learnbeat.”
“Vlak voor de les begint stap in het lokaal binnen. De leerlingen vinden hun plek en ondertussen klap ik mijn laptop open.
Ik zie wie zijn huiswerk wel heeft gemaakt, wie niet en welke vragen de leerlingen moeilijk vinden. In een schrift zie ik dat niet hoor” lacht Eva.
“Het is belangrijk dat een leerling zelf weet wat hij goed beheerst en wat nog niet. In Learnbeat ziet elke leerling hoe hij ervoor staat.
Als docent zie ik dezelfde informatie per leerling. Tijdens oudergesprekken pak ik deze voortgangs- en resultatenschermen er vaak ook bij.
Aanvullend daarop geeft het docentenscherm ook nog weer hoe alle leerlingen in één klas ten opzichte van elkaar scoren. (Redactie: een leerling ziet alleen zijn eigen scores, niet die van klasgenoten).
“Heeft een leerling behoefte aan een boek? Dan pakt hij dat er gewoon bij, daar staan ze voor in ons klaslokaal” vertelt Eva.
“Zelf vind ik de boeken een mooie aanvulling, maar de methode komt digitaal in Learnbeat beter uit de verf. De filmpjes, de afwisseling in vraagvormen en de extra vragen activeren mijn leerlingen echt.”
“Toetsen kan online, nakijken doet Learnbeat automatisch (red: bij gesloten vragen), de vragen kan ik online stellen, feedback geven kan online… Als een leerling extra uitdaging of herhaling nodig heeft, zet ik opgaven op maat klaar. Op papier kan dat niet” voegt Eva toe.
“Ik bepaal op welk niveau ik stof en toetsen aanbied. Als een leerling in de 2 mh klas zegt: ‘ik wil die toets maken op havo-niveau’, dan zet ik die toets voor hem klaar in Learnbeat.
Ik kies per klas ook de onderwerpen die we behandelen. Zie ik in Learnbeat dat de ene klas moeite heeft met spelling en de andere klas met grammatica? Dan pas ik het programma aan in Learnbeat.
Visueel is Learnbeat aantrekkelijk; dat spreekt leerlingen aan. Learnbeat heeft ook veel verschillende vraagvormen. Ik zet bijvoorbeeld weleens een opgave klaar waarin leerlingen een hotspot aanwijzen op een kaart of afbeelding. Of ik spreek audiofragmenten in waarin ik uit een roman voorlees.
In een boek en schrift kan dat niet. En dankzij digitaal onderwijs ontwikkelen kinderen hun digitale vaardigheden ook.
Ik kies zelf welke stof ik aanbied
Dat Eva Doornewaard haar eigen draai geeft aan de bestaande lesmethode is duidelijk. “Het is uniek dat ik onderdelen uit de methode kan gebruiken en die bij onderdelen kan zetten die ik zelf, aanvullend aan de methode, wil behandelen.
Actueel
Zie ik een relevant nieuwsitem? Dan plak ik die tekst in Learnbeat naadloos tussen het bestaande lesmateriaal. De methode Leswijs Nederlands blijft op deze manier altijd actueel en up to date, meer dan wat met een lesboek zou kunnen. Dat past bij het vak Nederlands en bij het onderwijs.