Tips om de talenten van neurodivergente leerlingen te benutten
door Anna op 23-59
In elke klas zitten leerlingen met unieke talenten en behoeften. Sommige van hen zijn neurodivergent, wat betekent dat hun brein anders werkt dan van de meeste van hun klasgenoten. In dit blog vind je praktische tips om als docent je les makkelijker aan te passen aan leerlingen met autisme, ADHD, hoogbegaafdheid en meer. Hoe kun je hen ondersteunen en hun talenten benutten? Door te begrijpen waar hun kracht ligt en wat zij in de les nodig hebben, creëer je een leeromgeving waarin ook zij zich thuis voelen.
6 van jouw leerlingen zijn neurodivergent
Ongeveer 20% van de mensen in Nederland is neurodivergent, schreef het NRC in februari ‘24. Neurodiversiteit is een brede term voor leerlingen met ADHD, autisme, dyslexie of hoogbegaafdheid. Hoogstwaarschijnlijk zitten er in jouw klas ook meerdere leerlingen met een ‘ander’ brein. Elk neurodivergent brein heeft sterke kanten en unieke talenten. Denk aan creativiteit, snel verbanden kunnen leggen of sterk visueel denken. Toch passen deze leerlingen niet altijd goed in het schoolsysteem, waardoor ze soms vastlopen. Daarom is het belangrijk om als docent te kijken wat voor deze leerlingen wél werkt.
De unieke talenten van neurodivergenten
Neurodivergente mensen zijn onmisbaar in de maatschappij, omdat ze problemen vaak vanuit een ander perspectief bekijken. Zo kunnen leerlingen met ADHD snel schakelen en creatieve oplossingen bedenken. Leerlingen met dyslexie hebben vaak een sterk ontwikkeld visueel geheugen en denken meer in beelden, waardoor veel van hen goed zijn in bijvoorbeeld visueel ontwerp of kunst. Leerlingen met autisme blinken uit in detailgerichtheid en analytisch denken, wat hen helpt om patronen te herkennen die anderen over het hoofd zien. Hoogbegaafde leerlingen ontrafelen weer gemakkelijk complexe vragen en bedenken innovatieve ideeën, terwijl hoogsensitieve leerlingen waardevolle sociale signalen en groepsdynamieken aanvoelen. Kortom, stuk voor stuk talenten die allemaal van toegevoegde waarde zijn in de klas.
Hoe laat jij deze leerlingen floreren?
TIP
In Learnbeat voeg je in een handomdraai visuele elementen toe aan je les,
zoals afbeeldingen en filmpjes.
TIP
In Learnbeat kunnen leerlingen op eigen houtje werken en zelf het tempo bepalen. Ook kun je gemakkelijk extra opdrachten open zetten voor specifieke leerlingen.
Hoogsensitieve leerlingen zijn empathisch en zorgzaam. Geef emoties de ruimte en forceer ze niet om iets te doen wat ze niet willen. Zorg voor rustige momenten in de klas. Te veel lawaai of sociale druk kunnen hen overweldigen. Het doen van gedetailleerde observaties kun je goed aan deze leerlingen overlaten, hier bijten ze zich graag in vast.
Maar vooral geldt: iedere leerling is verschillend. Ga daarom ook met de leerlingen zelf in gesprek over wat ze nodig hebben. Leerlingen die het lastig vinden om hierover te praten, kun je een ‘breinhandleiding’ in laten vullen waarin je vragen stelt over hoe zij het liefst leren. Zo creëer je een open sfeer waarin ze zich veilig voelen om naar jou toe te gaan met wensen of problemen.
TIP
Pas je lesmateriaal op een eenvoudige manier aan op verschillende type leerlingen, door meerdere versies van (huiswerk)opdrachten te genereren met ChatGPT.
Bekijk ook
Zie gerelateerde blogs