Blog
‘Ik kijk naar wat er nú mogelijk is, maar ook naar de toekomst’
11 okt 2017
‘Ik kijk naar wat er nú mogelijk is, maar ook naar de toekomst’

Frank van Rest is verantwoordelijk voor de techniek bij Learnbeat. Hij zorgt ervoor dat het platform gebruiksvriendelijk is en zo soepel mogelijk draait. Ondertussen droomt hij ook vooruit: ‘Nog even en een docent krijgt op zijn horloge een signaaltje als een leerling vastloopt bij een wiskundesom.’ In een gesprek vertelt Frank over zijn dagelijks werk en zijn plannen voor de toekomst.

‘Al tijdens mijn studie wiskunde bouwde ik websites voor bedrijven van grote merken,’ vertelt Frank van Rest. ‘Toen ik een app ontwikkelde waarin je de politieke peilingen kon volgen, stond ik ineens op één in de Apple App Store.’ Het leverde hem een hoop nieuwe opdrachten op. Onder andere van Koen Strous, de oprichter van Dedact. ‘Koen vroeg of ik het platform Learnbeat wilde maken. Inmiddels ben ik als ondernemer betrokken en hou me dagelijks bezig met de leeromgeving.’

Nieuwe technologieën
De ontwikkelingen op het gebied van nieuwe technologieën vertaalt Frank meteen naar Learnbeat. ‘Ik kijk naar wat er nú mogelijk is, maar ook naar de toekomst. Wat zijn de trends? Wat kan over 5 jaar? En wat over 10 jaar? De smartphone heeft de wereld veranderd. En die ontwikkeling gaat nog een grotere vlucht nemen. Een trend zijn de wearables, zoals de smartwatches. Ik denk erover na wat zo’n horloge in het onderwijs en voor Learnbeat kan betekenen. Ik stel me voor dat een docent bijvoorbeeld op zijn horloge een signaaltje krijgt als een leerling vastloopt bij een wiskundesom. Maar vervolgens is de vraag of het docenten helpt in hun werk, of dat het voor storende afleiding zorgt.’

Monitoren
Met het dashboard van Learnbeat krijgt de docent inzicht in wat de leerling al kan en wat nog niet. ‘De volgende stap is conclusies trekken, maar dat moet op een zorgvuldige manier worden gedaan,’ meent Frank. ‘Door grotere klassen en hogere werkdruk wordt het voor docenten steeds moeilijker om in de gaten te houden voor welke leerling het behalen van leerdoelen in gevaar komt. Learnbeat zou een signaal kunnen geven wanneer in het systeem zichtbaar wordt dat een leerling moeite heeft met de lesstof, zodat de docent precies weet op wie hij zich moet richten. Sommige docenten zijn bang dat computers hun taken langzaam zullen overnemen, maar daar ben ik niet bang voor. Een docent zal altijd nodig zijn, omdat hij een heleboel dingen kan die een computer niet kan. Zoals interesse voor een vak overbrengen, de dynamiek in een groep beïnvloeden, leerlingen ondersteunen, motiveren of verder helpen…’

Digitaal leren
Voor veel mensen staat digitaal leren gelijk aan filmpjes kijken. Maar er is veel meer mogelijk, vertelt Frank enthousiast: ‘Het onderwijs heeft momenteel veel belangstelling voor virtual reality en augmented reality.’

Bij virtual reality plaats je iets voor je ogen en vervolgens begeef je je in een andere, virtuele wereld. Met augmented reality voeg je iets toe aan de bestaande wereld. Je ziet bijvoorbeeld het Facebookprofiel of LinkedIn-profiel van iemand wanneer je naar die persoon kijkt. Frank: ‘Vertaald naar het onderwijs kan ik me voorstellen dat de docent met een speciale bril een uitroepteken ziet boven het hoofd van leerlingen die hun huiswerk niet gemaakt hebben en een vraagteken bij leerlingen die vastlopen bij een opgave.’

Samenwerken
Met partijen die dit soort dingen kunnen maken, wil Learnbeat graag samenwerken. Frank geeft een voorbeeld: ‘Als een leerling de werking van het hart nog onvoldoende begrijpt, kan het handig zijn als hij met een bril een 3D-model van het hart ziet. Zo’n 3D-model maken wij zelf niet. Maar een bedrijf die dat wel kan, zou zo’n applicatie aan die betreffende les in Learnbeat kunnen koppelen.’
Frank doet nog een stap verder. ‘Ik hoop dat er in de toekomst een “Edupedia” ontstaat waarop iedereen die lesmateriaal ontwikkelt content deelt. Maar daarvoor moeten nog veel barrières doorbroken worden. Er moet bijvoorbeeld een passend verdienmodel worden bedacht. Wij maken het daarom voor docenten nu al makkelijk om eigen materiaal in Learnbeat te plaatsen en met anderen te delen.’

Droom
Frank heeft nóg een toekomstdroom: ‘Ik zou het mooi vinden als we ervoor kunnen zorgen dat kinderen in arme landen, die geen toegang hebben tot goed onderwijs, een (gebruikt) device krijgen. Deze kinderen zouden we toegang kunnen geven tot Learnbeat, zodat ze alles kunnen leren wat er te leren valt. Als we met z’n allen een héél klein beetje meer betalen, kunnen we dit in armere landen mogelijk maken.’

Like of volg ons op