‘In Learnbeat kan ik precies zien waarmee ik een leerling kan helpen’

René Stellingwerff is afdelingsdirecteur havo/vwo op RGO Middelharnis. Zijn school heeft gekozen voor de Premium licentie van Learnbeat. Dat betekent dat alle docenten gebruik kunnen maken van de methodes die in Learnbeat staan, maar ook eigen lesmateriaal in Learnbeat kunnen plaatsen. In een interview vertelt Stellingwerff waarom zijn school een paar jaar geleden voor Learnbeat als platform koos en hoe er op zijn school mee gewerkt wordt.

Waarom heeft uw school voor Learnbeat gekozen?

‘We wilden op school meer digitaal gaan werken. Daarom zijn we een jaar of vier geleden gestart met iPadklassen. We liepen er toen tegenaan dat er nog maar weinig écht digitale methodes waren. Wat er destijds was, waren “boeken achter glas” en dat wilden we niet. Toen ontdekten we Learnbeat, waarin het mogelijk was je leerlingen te volgen en eigen routes uit te stippelen. De keuze was toen snel gemaakt. Inmiddels staan er op school geen vaste computers meer en gaan we stapsgewijs over op Chromebooks. We misten namelijk een vast toetsenbord op de iPad.’

Hoe zijn jullie met Learnbeat gestart?

‘Een aantal docenten schrijft zelf lesmateriaal. Voor hen was het heel handig dat ze hun lessen in Learnbeat konden plaatsen. Inmiddels gebruiken we ook VO-Content, methodes van Learnbeat en methodes van andere uitgevers. Het mooie van een all-in-pakket is dat je alles van jouw vak dat in Learnbeat staat kunt gebruiken. Je kunt bestaand materiaal aanpassen of eigen materiaal toevoegen. Hierdoor kun je een route uitstippelen die precies past bij jouw manier van lesgeven. Het uitgangspunt is voor ons: hoe halen we het beste uit onze leerlingen? Digitaal onderwijs is altijd een middel, nooit een doel. Dus als een docent het beste werkt met een lesboek, dan mag dat ook.’

Hoe zorgen jullie ervoor dat alle docenten met Learnbeat en digitaal materiaal kunnen werken?

‘Docenten die al veel digitaal werkten en daardoor een voorsprong hadden, hebben de rol van i-coach gekregen. Zij hebben de taak om hun collega’s te begeleiden om over te schakelen op meer digitaal onderwijs. We gaan ook regelmatig naar scholingsdagen en bootcamps van Learnbeat. Laatst zijn we met 20 docenten naar een bootcamp gegaan. Je kunt dan kiezen uit verschillende workshops, zowel voor beginners als gevorderden. Het mooie van de scholing van Learnbeat is dat je ter plekke aan het werk gaat. Als je dan ergens tegenaan loopt of iets wilt weten, word je meteen geholpen. Tijdens een van de workshops ga je bijvoorbeeld aan de slag met eigen lesmateriaal in het platform plaatsen.’

Maken alle docenten gebruik van Learnbeat?

‘Learnbeat wordt niet voor alle vakken ingezet. Het hangt er ook van af hoe een docent werkt en of hij gebruikmaakt van een bestaande methode en of die methode via Learnbeat beschikbaar is. Maar ik zie wel dat docenten steeds meer met digitaal lesmateriaal werken.
Zelf geef ik Duits en ik gebruik eigenlijk alles uit Learnbeat. Ondertussen staat er best veel lesmateriaal voor mijn vak in Learnbeat. Het mooie vind ik dat ik mijn leerlingen kan volgen. Ik zie precies hoe ver ze zijn, wat ze goed doen en welke fouten ze maken. Daardoor kan ik de leerlingen gericht helpen. Als ik zie dat een leerling vastloopt, neem ik hem apart of kijk waarmee hij extra kan oefenen. Ondertussen kan de rest van de klas gewoon verder werken. En soms laat ik een leerling die het wél begrijpt een andere leerling helpen. Ook daar leren ze veel van.’

Hoe gaan jullie nu verder met het ontwikkelen van digitale tools en lesmiddelen?

‘Veranderingen kosten tijd. Dat was ook het geval met de invoering van iPads en Chromebooks. Alle docenten hebben een Macbook gekregen. Inmiddels zijn deze zo ingeburgerd dat docenten balen als hun Macbook gerepareerd moet worden en ze hem even kwijt zijn. Dat is mooi om te zien.
We gaan ons nu nog meer richten op de kwaliteit van het lesmateriaal.’

Wat zijn jullie in dit proces tegengekomen? Wat viel mee, en wat viel tegen?

‘Het aanbod aan goede digitale methodes viel mij een paar jaar geleden erg tegen. Het kwam erop neer dat we wel een device hadden maar geen methodes. Inmiddels is het aanbod gelukkig gegroeid.

Wat mij enorm is meegevallen is de bereidwilligheid van ouders om voor hun kind een device aan te schaffen. We hebben de drempel wel wat verlaagd door korting te geven. En ook de medewerking van docenten was enorm. Natuurlijk keken sommige docenten eerst even de kat uit de boom. Dat begrijp ik ook.’

Welke tip zou je andere scholen willen geven over hoe je docenten enthousiasmeert voor gepersonaliseerd en digitaal leren?

‘Maak vooral gebruik van de workshops en bootcamps van Learnbeat. Je leert daar veel van. Vooral omdat je het geleerde meteen in praktijk brengt. En organiseer studiedagen op school waar docenten good practice met elkaar delen. Dat werkt heel goed.

Nog een tip: wij hebben op school een helpdesk met mbo-stagiaires om leerlingen te helpen met problemen op hun device. De grap is dat naast leerlingen ook veel docenten daar gebruik van maken!’