Geef jij wel eens een quizje aan het einde van je les? Of deel je bonuspunten uit bij een toets? Dan maak je bewust of onbewust al gebruik van gamification-technieken. Hier kun je als docent op meerdere manieren gebruik van maken om je leerlingen te motiveren en te betrekken bij de les. Dat kan digitaal, maar ook offline. In deze blog geven we je een aantal voorbeelden van principes uit de gamewereld om je leerlingen uit te dagen bij het leren.
Geen tijd om het hele blog te lezen? Bekijk de presentatiemodus in Learnbeat direct.
Op de basisschool kreeg je misschien wel een sticker als je hard gewerkt had. Eigenlijk werd je hier al gemotiveerd door een gamification techniek. Namelijk het vooruitzicht van een (virtuele) beloning. In het VO kun je denken aan badges, medailles, muntjes of hints. Als je werkt met een digitale leeromgeving zit die mogelijkheid er wellicht al in. Zo niet, dan kun je zelf simpele gamification-elementen maken. Beloon leerlingen die een opdracht af hebben met een leuke keuzeopdracht of tijd om te werken aan een eigen project. En bedenk; ook constructieve feedback kan werken als beloning. Het gaat om die positieve terugkoppeling. Als je met Learnbeat werkt, kunnen jouw leerlingen elkaar feedback geven. Daarbij kunnen ze elkaar ook scores geven in de vorm van sterren.
Zelf zien dat je vooruitgang boekt, motiveert om verder te werken. Dus: zorg dat je leerlingen op de hoogte blijven van hun resultaten. Laat zien hoever ze al zijn gekomen en wat ze nog moeten doen om hun doel te bereiken. Als je met Learnbeat werkt, ken je vast de voortgangsbalk die leerlingen stimuleert om voor de 100% te gaan. Docent Ludwig van Aagten spreekt hierover uit ervaring. Om je leerlingen te motiveren om hun werk af te maken kun je deze gamification techniek dus goed inzetten.
Succeservaring is belangrijk voor de motivatie. Om te zorgen dat dit haalbaar is voor elke leerling kun je grote doelen opsplitsen in kleinere stappen zodat je leerlingen tussentijdse succesmomenten ervaren. Ligt het het niveau nog te hoog voor een deel van de klas? Maak dan alternatieve routes. Dat kun je met Learnbeat goed doen door te differentiëren op niveau. Je kunt als docent verschillende activiteiten over dezelfde stof aanmaken met verschillende moeilijkheidsgraden. Of maak gebruik van de adaptieve module. Leerlingen kunnen zo de moeilijkheidsgraad opbouwen op hun eigen tempo. Als je het vanuit gamification belicht, maak je er eigenlijk verschillende levels van!
Als je Kahoot! of Learnbeat gebruikt ken je deze techniek vast al: de educatieve quiz. Door je les te starten of juist af te sluiten met een quiz activeer je je leerlingen. Ze mogen het, net als in een game, tegen elkaar opnemen. Wie weet het meest? of: Wie is het snelst? voegt een competitief element toe en zal je leerlingen motiveren bij de les te blijven. In Learnbeat doet elke leerling mee op zijn eigen telefoon of laptop. Als docent toon jij op het digibord de antwoorden (anoniem) van je hele klas.
Naast competitie is samenwerken ook een succesvol spelelement dat je kunt gebruiken. In tweetallen of in een team (eerste opdracht: bedenk een leuke teamnaam!) opdrachten oplossen verhoogt de sociale interactie en dynamiek. Met anderen een spel spelen is toch leuker dan in je eentje: samenwerken draagt bij aan het spelgevoel. Daarnaast oefenen leerlingen zo ook met een belangrijke 21e-eeuwse vaardigheid.
Om variatie aan te brengen in je lessen kun je een verhalend spelelement goed gebruiken. Door een verhalende dimensie toe te voegen verrijk je de leerervaring. Wees eerlijk: een quest klinkt toch een stuk aantrekkelijker dan een excursie. Dus: maak een educatieve speurtocht, verpak lesstof in raadsels, of laat je leerlingen een escaperoom doen die aanhaakt bij de lesstof. Maak van dat eindproject een spannend verhaal, neem je klas mee op virtuele reis of ga op een 'quest' naar het museum.
Ten slotte: doe inspiratie op. Kijk vooral eens in je spelletjeskast of bedenk bij het gamen: hoe kan ik deze principes gebruiken in mijn les? En wees niet bang om ergens je persoonlijke draai aan te geven! Als jij toevallig veel weet van Assassin’s Creed en je geeft geschiedenisles, dan kan dit alleen maar een leuk aanknopingspunt zijn voor je lessen. Zo zet leraar Tom games in om aan te sluiten bij de belevingswereld van kinderen.
Of het nou is om je leerlingen te motiveren, te betrekken, of simpelweg creatief bezig te zijn met de stof: gamification kan jou waardevolle inzichten geven bij het maken van je les. En het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je kunt met bovenstaande principes je bestaande lesmateriaal een nieuwe vorm geven die motiverend werkt.