docent_Latijn_Annemarie_Timmer_over_digitaal_lesgeven_op_afstand

[Interview] Meestal mijd ik digitale leermiddelen. Maar nu gaat het me best goed af.

De tweede week van de schoolsluiting zit er bijna op als ik docent klassieke talen Annemarie Timmer bel. Zij geeft Latijn aan alle leerjaren op het Coenecoop College in Waddinxveen. Normaal gesproken gaat ze digitale leermiddelen uit de weg, maar ze merkt nu dat het digitale lesgeven op afstand haar best goed afgaat. Vanuit haar zonnige achtertuin vertelt ze hoe dit tot nu toe is gegaan.

Geschreven door
Marit Rooijakkers

“Het digitaal lesgeven gaat me eigenlijk best goed af.

Ik ben ook heel blij dat er door uitgevers gratis digitale leermiddelen beschikbaar gesteld zijn.

Ik meed het digitale altijd een beetje, maar nu moet ik wel. En intuïtief kom ik best een eind, merk ik.

Overzicht voor de leerlingen

Vanuit school is meteen besloten om met MS teams te werken. Dat is voor mij wel helemaal nieuw. We gebruikten op school altijd al Somtoday, dus dat is er natuurlijk ook nog. Via de uitgever van Disco, dat is de methode die wij gebruiken voor Latijn (red: Primavera Pers) vernam ik dat het lesmateriaal digitaal beschikbaar is gesteld in Learnbeat. Dus ik heb besloten dat aan te bieden aan mijn leerlingen. Ik zet sowieso ook al het huiswerk in de andere systemen; Learnbeat is puur ter aanvulling. Ik volg de richtlijn van mijn school om te werken met MS Teams en Somtoday zodat leerlingen voor alle vakken dezelfde communicatiekanalen hebben. We proberen op deze manier voor hen het overzicht te bewaren.

Lesgeven op afstand is minder gezellig

Het is een stuk minder gezellig zo, hoor. Je mist het ‘met z’n allen bij elkaar in
een lokaal zitten
’ toch. Normaal werken we met boeken en gaan mijn leerlingen in de klas zelfstandig aan de slag. We werken nu ook zelfstandig, maar dan vanuit huis. Gesprekken voeren we typend in plaats van pratend. En normaal vertel ik in de klas ook veel mythologische verhalen. Dat doe ik nu niet.

Gymnasiummentaliteit

De uitdaging aan het lesgeven op deze manier is zorgen dat leerlingen bezig blijven. Dat is op afstand wel moeilijker. Maar mijn gymnasiumleerlingen hebben een hele fijne mentaliteit. Ze reageren goed op de situatie en zijn wel zelfstandig en serieus bezig. 

Ze doen gewoon wat ze moeten doen.

De bovenbouw pakt het sowieso goed op. Bij de onderbouwleerlingen merk ik soms wel wat verwarring, zo van ‘huh ook nog Learnbeat?’ Dus voor hen heb ik de stof in Learnbeat aangeboden puur als aanvulling. Voor de wat oudere leerlingen loopt het eigenlijk soepel.

Straks gaan we verder waar we digitaal gebleven zijn

Qua inhoud behandel ik dezelfde stof als dat ik klassikaal zou doen. Ik vraag niks extra’s van leerlingen en geef gewoon hetzelfde werk op als normaal. Ik heb wel direct duidelijk gemaakt dat straks, als de scholen weer open gaan, we gewoon verder gaan waar we digitaal met de stof gebleven zijn. 

Leerlingen die deze periode de stof niet bijhouden hebben dan straks een gat in hun kennis.

Dat willen ze natuurlijk zelf ook niet.

Ouderbetrokkenheid

Met de ouders van leerlingen heb ik zelf geen direct contact. Die communicatie loopt via onze schoolleiding. Maar uit ervaring weet ik dat op deze school veel ouders wel erg betrokken zijn bij hun kinderen. Bijvoorbeeld dat ze vaak helpen met overhoren, of controleren of het huiswerk gedaan is. Dus ik verwacht eigenlijk wel dat veel ouders nu ook wel op een of andere manier betrokken zijn.

We waren niet echt voorbereid op de schoolsluiting

Eigenlijk hebben we ons als school niet echt kunnen voorbereiden op de schoolsluiting. Dat komt doordat het toch vrij plotseling kwam. We moesten dus nu gewoon snel beslissingen nemen en aan de slag.

Een bericht aan de hele klas

Als straks de school weer open gaat, is er in ieder geval één ding dat ik meeneem uit deze periode: namelijk het in één keer een bericht aan de hele klas sturen. Dat bevalt mij goed aan het werken met MS Teams. Verder ga ik straks waarschijnlijk gewoon weer klassikaal lesgeven zoals ik altijd al heb lesgegeven. Die manier bevalt mij goed, dus ik ben niet van plan daar iets in te veranderen.

Houd vol en houd moed

Ondanks de hele situatie merk ik dat het onderwijs op afstand bieden best aardig gaat zo. En dat ik, die normaal gesproken digitale leermiddelen het liefst uit de weg ga, hier blijkbaar toch les mee kan geven. Tot slot nog voor iedereen die dit leest: ‘houd vol en houd moed’.

Ben jij nieuwsgierig geworden naar Learnbeat?

Kijk gratis rond in een Learnbeat proefaccount, zonder dat je ergens aan vastzit.

Zo haal je in Learnbeat een per ongeluk verwijderde vraag zelf uit de prullenbak.

Elke maand de laatste nieuwtjes en tips over digitaal onderwijs in je mailbox?